Kijk eens vaker in de spiegel van de coach


Als je nu eenmaal blijft doen wat je altijd deed dan krijg je wat je altijd kreeg.

lion and mirrorHerken je dat? De gedachte van “waarom overkomt mij dit altijd?” Stel je deze vraag vaker dan is dit een signaal zijn om even bij stil te staan. Er is dan sprake van een patroon waarin iets gebeurt wat je niet zint. Soms denk je dingen te doorbreken door de wereld om je heen te veranderen. Dit gaat onbewust maar het succes blijft vaak uit waarbij energie verspild wordt en frustraties ontstaan. En toch blijf je het steeds maar doen. Dat betekent dus dat als je nu eenmaal blijft doen wat je altijd deed dan krijg je wat je altijd kreeg. Pas als mensen zich bewust zijn van de niet effectieve patronen in hun eigen doen en denken en daar verandering in willen aanbrengen, dan pas staat de weg open naar echte verandering.

Een coach kan je in dit ontdekkingsproces helpen. Een coach houdt je een spiegel voor en stelt slechts vragen waardoor je bewust wordt van je belemmerende of ineffectieve denken en doen. Vervolgens laat de coach je ontdekken dat je zelf een keuze kunt maken om dingen anders aan  te pakken en ondersteunt je zoektocht naar de voor jou meest effectieve gedrag of werkwijze. Uit ervaring kan ik zeggen dat een dergelijke ontdekkingstocht erg verhelderend is en je enorm helpt.

Coaching richt zich op de ontwikkeling van het individu. Binnen het domein van coaching richt jobcoaching zich op het wegnemen van de belemmerende of ineffectieve gedachtes die opkomen tijdens het arbeidsbemiddelingsproces. Uiteindelijk doel van de jobcoach is om professionals te helpen optimaal te presenteren naar de arbeidsmarkt waardoor de kansen op een (tijdelijke) baan verhoogd worden. Organisaties zoals IT-Staffing en Haselhoff doen actief aan jobcoaching. Naast het aspect jobcoaching begeleiden zij professionals en investeren in hen door het geven van CV-adviezen en je voor te bereiden op intakegesprekken. Uiteraard is het in hun belang dat professionals zo snel mogelijk via deze organisaties ingezet worden maar het is niet louter en alleen commercieel eigenbelang.  Ik heb zelf ervaren dat jobcoaching en CV-assessment mij een grote duw hebben gegeven in het succesvol presenteren naar de potentiele werkgevers.

Het verschil tussen coaching en jobcoaching is vaag.  Zelf heb ik een aantal sessies achter de rug en de confronterende vragen hielpen mij te ontdekken wie ik was op een aantal cruciale punten. De kracht van jobcoaching in mijn geval zat zich in de herhaling omdat oude ineffectieve en belemmerende gewoontes en gedachtes steeds maar weer naar boven kwamen. Daardoor ben ik als persoon anders gaan aankijken tegen mensen en situaties met als gevolg dat ik makkelijker en met succes me kan aanpassen. Op die manier ging  jobcoaching over naar coaching. Dit proces is vanzelf gegaan en IT-Staffing heeft hierin erg goed meegedacht.

Deze blog en de aandacht voor coaching is ontstaan tijdens mijn zoektocht naar een interessante (tijdelijke) baan. Wanneer bedrijven je afwijzen en geen feedback geven leer je niet van je fouten en blijf je ze herhalen. Toen ben ik gaan praten met IT-Staffing en Haselhoff. Al heel snel werd duidelijk  dat zij mensen als waardevolle “assets” zien. Niet voor niets zijn deze bedrijven om uiteenlopende redenen genomineerd geweest in o.a. Computable als beste Werving & Selectie bureau van Nederland. Door deze persoonlijke benadering onderscheiden de genoemde bedrijven zich van de “CV-schuivers” die weinig toegevoegde waarde bieden in het proces van arbeidsbemiddeling.

Herman Rensink, Infrastructuur Architect

herman

Leave a Reply

