“Ik schakel tussen baan, bedrijf en freelance”


schakelen tussen bedrijf baan en freelance

Denk breed, spreid risico en onderhoud intensief je netwerk. Dit zijn de adviezen van oudgediende ICT-freelancer Herman Rensink. 

Eind jaren negentig waren het bloeiende tijden in de ICT-branche. Automatisering was druk bezig met het aanstaande millennium en daarna moest alles klaar voor de euro. Het werk kon niet op. Leek het. Want in 2001 was het werk wel degelijk op. Pieken en dalen die elkaar snel opvolgen zijn typerend voor de ICT-branche. Hij werkt al ruim twintig jaar in de industrie, met infrastructuur en beveiliging als expertise. “ “Ik bevind me tussen de techneuten en de business in. Ik kijk naar wat nodig is aan hardware, zodat een organisatie haar werk goed kan doen. Ik moet kunnen vertalen tussen die twee partijen. Dat betekent logisch denken, maar ook creatief zijn en goed kunnen luisteren.”

Loondienst, interim en zzp’er
Herman werkte als interim-consultant, als ondernemer en als zzp’ er. Die variatie in betrekkingen is onderdeel van zijn ‘survivalpakket’. “Het heeft mij nooit uitgemaakt of ik voor een baas werkte of voor mijzelf. Na een ontslagronde of einde klus keek ik al snel weer rond voor nieuwe mogelijkheden. Het is voor mij ook normaal te schakelen tussen baan, bedrijf en freelance. In tijden van crisis is het zaak in meerdere sporen te denken en risico te spreiden. ”

Denk vooruit
De eerste keer dat Herman zonder werk kwam te zitten was in 2001. De hoogconjunctuur was ten einde en Herman moest eruit bij een grote adviesorganisatie. Dat was wel even schrikken, maar na een korte tijd van bezinning schreef hij een businessplan voor een eigen bedrijf. Hij vond een investeerder en ex-collega’s om mee te werken. Dat liep een aantal jaren goed, tot de ideeën van de oprichters te ver uiteen dreven. Herman werd freelancer. Zijn advies? “Werk of niet, blijf net als een ondernemer vooruitzien.” In de gouden eeuw, zoals Herman die noemt, bezweek hij dan ook niet aan de verleiding van een groter huis en een duurdere auto. Hierdoor kan hij tijdens de crisis “gewoon verder leven”.

Twee uur per dag gemiddeld op LinkedIn
Herman spendeert maar liefst zo’n twee uur per dag aan het bijhouden van zijn netwerk op LinkedIn. “Het is een relatiedatabase met een schat aan informatie. Als je ziet dat iemand jouw profiel heeft bekeken of een vaardigheid heeft ‘endorsed’, neem dan contact op met diegene. Bel of stuur een berichtje. Pak het initiatief. Ik probeer eens in de week een afspraak te maken met iemand die ik niet ken. Buiten je netwerk kijken levert altijd iets op.” Zijn 1800 contacten heeft hij goed georganiseerd. “LinkedIn laat je contacten indelen in categoriën. Ik heb mijn warme netwerk van 140 collega’s in één overzicht. De groep van 186 recruiters is ook altijd handig.”

Werk samen
Omdat Herman liever met de inhoud van zijn vak bezig is dan met koude acquisitie en administratie, verbond hij zich in een matencollectief. In The Future Group delen zelfstandig IT-professionals werkruimte, kennis en netwerk. “Wij spelen elkaar de bal toe en verdelen de buit. Sales en administratie worden gedaan door mensen die daar goed in zijn, zodat wij ons volledig kunnen storten op onze expertise.” Herman vindt het een goede ontwikkeling dat de zzp-markt zich op deze manier professionaliseert. “Veel freelancers zitten vol goede ideeën, maar hebben moeite met het maken van een goed businessplan. Vervolgens moet er geld binnengehaald worden en de administratie gedaan. Zo sneuvelen veel goede ideeën voordat ze tot bloei kunnen komen.”

Herman Rensink, Infrastructuur en Security Architect

herman

Leave a Reply

